Driftschef Henrik Skriver - SuperAsfalt

Produktion i døgndrift: Ny asfaltfabrik satser på travle nætter

Erfaren fagmand i spidsen for Danmarks nyeste asfaltfabrik, som på Prøvestenen i Københavns Havn har lov at producere døgnet rundt – året rundt. Henrik Skriver er ansat som driftschef på Danmarks nyeste og mest miljøvenlige asfaltfabrik

Normalt skal asfaltfabrikker i Danmark søge om tilladelse, hvis de undtagelsesvis har brug for at producere om natten. Sådan er det ikke for SuperAsfalt A/S, der har placeret deres nye fabrik på Prøvestenen i Københavns Havn. Her er ingen naboer, der kan blive forstyrret af fabrikken og de lastbiler, der skal hente asfalt.

  • Det er virkelig en stor fordel for kunderne, at de kan få asfalt døgnet rundt hos os, siger Henrik Skriver, driftsleder og blandemand på den nye fabrik. Det er jo noget nemmere for et asfaltsjak at lægge asfalt ude i nattetimerne, hvor der kun er minimal trafik. I Københavns Kommune er det efterhånden langt over halvdelen af asfalten, der lægges ud om natten for at genere trafikken mindst muligt.

 

Erfaren asfaltmand

Henrik Skriver blev ansat i SuperAsfalt i efteråret 2015 og har selv været med til at sætte den nye fabrik op. Tidligere har han været smed og blandemand på en asfaltfabrik på Sjælland i 14 år og derefter 12 år på en asfaltfabrik på Als. Så det er med 26 års erfaring, at han kan rådgive kunderne om, hvilken type asfalt der er bedst til den pågældende opgave.

  • Der er jo et utal af recepter for, hvordan asfalt kan sættes sammen, alt efter om det er til bærelag, mellemlag eller det øverste slidlag. Jordbundsforholdene betyder også meget for kravene til asfalten. Og selvfølgelig er det også afgørende, hvor meget trafik der belaster vejen, og hvor længe kunden vil have, at belægningen skal holde, siger Henrik Skriver.

I de seneste år er markedet rykket mere over mod åbne, elastiske belægninger. Den er god for trafiksikkerheden, fordi vandet hurtigere forsvinder fra vejoverfladen og trænger ned gennem den åbne belægning. Og når den er elastisk, er det også nemmere at undgå revner i asfalten. For fem år siden dækkede denne type asfalt – SMA-belægning – ca. 5 % af salget, men nu er det oppe på 20-25 %.

SuperAsfalt A/S ser også et marked for sin BituAsfalt, hvori indgår olieproduktet bitumen, som SuperAsfalt får fremstillet blandt andet ved at genbruge bitumen fra tagpap. Dette genbrug betyder, at for hver 100.000 tons asfalt, der produceres, spares atmosfæren for 6.000 tons CO2.

 

Cykler asfalten tynd

Meget af sin fritid tilbringer Henrik Skriver ude på asfalten på sin racercykel. Inden han flyttede til Sjælland, trænede han med en gruppe kammerater til det store Aarhus-København løb i 2015. Men efterhånden mistede kammeraterne en for en modet, og da løbsdagen oprandt, måtte Henrik Skriver begive sig af sted som et enmandshold.

  • Og det var stiv modvind hele vejen, så jeg var faktisk også selv meget tæt på at give op. Det tog alt, alt for lang tid, men jeg var da ikke den sidste, der kom i mål, smiler han.

Han og hustruen er i sommer flyttet til Dalby ved Haslev, så det er det de sydsjællandske veje, der bliver kørt tynde. Når det da ikke er parrets to ældre hunde, der skal en tur ud og luftes.